Simbol sela Straže je stara crkva Svete Petke, koja po verovanju potiče iz četrnaestog veka, doba kneza Lazara, ali je bila porušena u vreme turskog zuluma. Ova crkva se na istim temeljima obnavlja 1870. godine, kada se obnavlja i manastir Draganac. Tokom obnave polovina crkve je freskopisana.
Ovde su uslikani svetitelji koji su imali važnu ulogu u svakodnevnom životu zajednice, kao iscelitelji i zaštitnici. Na južnom zidu naslikan je Sveti Haralampije sa čumom, jer se verovalo da on ima zaštitničku moć, pri čemu se na njegovim ikonama prikazuje personifikacija kuge (čume) u vidu skeleta ili crne ili smeđe figure sa đavoljom glavom. U domen privatne pobožnosti, Sveti Haralampije ulazi krajem 16. veka, tako da u 17. veku stiče svoju popularnost kao zaštitnik od kuge (čume), pa je često bio slikan u 18. i 19. veku.
Čuma je u narodnim predanjima prikazana kao oličenje mitskog bića, koje je kao zver i ljudožder vršila pomor ljudi u onim mestima gde je vladala nehigijena. Čuma je drugi naziv za kugu koja je ovom slučaju freskopisana u crkvi kao svedočanstvo ili dokaz njenog postojanja u određenom trenutku u prošlosti.
foto: TO Gnjilane
Ovde su uslikani svetitelji koji su imali važnu ulogu u svakodnevnom životu zajednice, kao iscelitelji i zaštitnici. Na južnom zidu naslikan je Sveti Haralampije sa čumom, jer se verovalo da on ima zaštitničku moć, pri čemu se na njegovim ikonama prikazuje personifikacija kuge (čume) u vidu skeleta ili crne ili smeđe figure sa đavoljom glavom. U domen privatne pobožnosti, Sveti Haralampije ulazi krajem 16. veka, tako da u 17. veku stiče svoju popularnost kao zaštitnik od kuge (čume), pa je često bio slikan u 18. i 19. veku.
foto: TO Gnjilane
Čuma je u narodnim predanjima prikazana kao oličenje mitskog bića, koje je kao zver i ljudožder vršila pomor ljudi u onim mestima gde je vladala nehigijena. Čuma je drugi naziv za kugu koja je ovom slučaju freskopisana u crkvi kao svedočanstvo ili dokaz njenog postojanja u određenom trenutku u prošlosti.
TO Gnjilane
TO Gnjilane